Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2017

Business Plan

Business Plan
Επιχειρησιακός σχεδιασμός για νέα επιχείρηση
Για την ίδρυση και λειτουργία μίας επιχείρησης απαιτείται μια σωστή εκτίμηση της επένδυσης, της υφιστάμενης αγοράς, των απαιτούμενων κονδυλίων, και πολλών άλλων παραμέτρων ώστε να μειωθεί το ρίσκο.
Ανάλογα του μεγέθους του ρίσκου που αναλαμβάνει η νέα επιχείρηση, ανάλογα ελκύει και τους χρηματοδότες – επενδυτές από τις υπόλοιπες επιχειρηματικές ιδέες. Αν δεν έχετε λοιπόν όλα τα απαραίτητα χρήματα, θα δυσκολευτείτε πολύ να πείσετε κάποιον να σας εμπιστευτεί και να σας στηρίξει, είτε το αίτημά σας αφορά τραπεζικό δανεισμό, είτε ιδιωτική χρηματοδότηση, είτε κρατική επιχορήγηση.
Χρήσιμο και απαραίτητο εργαλείο για να επιτύχετε χρηματοροή στο επιχειρηματικό στόχο  που στοχεύσατε είναι το business plan.
Το business plan αναδεικνύει τα σημεία που μπορούμε να διαφοροποιήσουμε την επένδυση σε σχέση με τον ανταγωνισμό, π.χ. ως προς τη γεωγραφική θέση, το είδος της κουζίνας, τη διακόσμηση, την τιμή των προϊόντων και πολλά άλλα.
Το business plan για μια νέα επιχείρηση, περιλαμβάνει αναλυτικά άλλων τις παρακάτω ενότητες:
1) Executive Summary:
Περιγράφει συνοπτικά τον επιχειρηματία ως άτομο, τα προσόντα του και όλη την επιχειρηματική ιδέα. Περιλαμβάνεται σχεδόν όλο το περιεχόμενο του business plan συμπιεσμένο σε μερικά συμπεράσματα, πληροφορίες, επιδιώξεις και στόχους της επιχείρησης. Αναλύεται και τεκμηριώνεται η δυνατότητα διάθεσης των απαραίτητων κεφαλαίων από τον επενδυτή, με βάση επίσημα οικονομικά στοιχεία. Επίσης, απαντώνται και ερωτήματα όπως: Ο ιδιοκτήτης του έχει εμπειρία στον χώρο; Έχει εμπειρία στις επιχείρησης; Αν όχι, παρά την έλλειψη εμπειρίας, γιατί είναι ικανός να διοικήσει μια τέτοια επιχείρηση;
2) Εσωτερική ανάλυση
Εδώ γίνεται μια λεπτομερή περιγραφή της επιχείρησης σε κατηγορίες όπως:
-Νομική μορφή της επιχείρησης. Με πια νομική μορφή θα δημιουργηθεί και λειτουργήσει η επιχείρηση. Καταστατικό και κανονισμός της επιχείρησης. Καθορισμός του Brand name της επιχείρησης
- Το προϊόν ή υπηρεσία. Εδώ είναι απαραίτητη η περιγραφή των προϊόντων ή της υπηρεσίας με έμφαση στα οφέλη και στην ικανοποίηση που θα έχουν οι καταναλωτές από αυτά. Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες γνωρίζουν καλά τι περιμένουν οι πελάτες τους.
- Την τοποθεσία. Η επιλογή της είναι ένα κρίσιμο σημείο για την επιτυχία ή την αποτυχία του εγχειρήματος. Η τοποθεσία πρέπει να είναι "γύρω" απ' τους πελάτες. Ποια είναι η επιθυμητή περιοχή ή και το επιθυμητό κτίριο; Είναι εύκολα προσβάσιμο; Υπάρχει δημόσια συγκοινωνία; Γίνονται δημογραφικές αλλαγές ή αλλαγές στην αγορά;
- Ο χώρος. Τί είδους χώρος χρειάζεται; Πόσος χώρος χρειάζεται; Πόσα άτομα θα εξυπηρετεί; Πως θα διακοσμηθεί; Ποιός θα είναι ο τεχνολογικός εξοπλισμός, τι χρειάζεται; Πόσες ώρες θα λειτουργεί;
Σημαντικό είναι πως εδώ ξεκαθαρίζονται οι στόχοι (ποιοτικοί και ποσοτικοί), οι σκοποί και το όραμα της επιχείρησης.
3) Εξωτερική Ανάλυση
Εδώ αναλύεται η αγορά, οι πιθανοί πελάτες, και ο ανταγωνισμός. Σημαντικά στοιχεία τα οποία θα διαμορφώσουν την στρατηγική της επιχείρησης. Θα μπορέσει ο υποψήφιος επενδυτής να καταλάβει τι λείπει από την αγορά για να το προσφέρει, σε ποιους πελάτες να στοχεύσει και ποιο είναι το κομμάτι της «πίτας» της αγοράς που διεκδικεί. Ειδικότερα:
• Αναλύεται η αγορά των πελατών. Οι πελάτες διαφοροποιούνται ως προς την ηλικία, τις ώρες που αγοράζουν, τις οικονομικές τους δυνατότητες, κλπ.
• Καταγράφεται η διάρθρωση του κλάδου (οι υφιστάμενες επιχειρήσεις, το μέγεθός τους, τα οικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων του κλάδου, η γεωγραφική κατανομή).
• Καταγράφονται οι κύριες ανταγωνιστικές επιχειρήσεις και παρουσιάζονται σε συγκρίσεις με την εξεταζόμενη επιχείρηση.
• Καταγράφονται οι τιμές των προϊόντων του ανταγωνισμού σε επίπεδο τοπικής αγοράς
• Παρουσιάζονται προβλέψεις μελλοντικών επενδύσεων στην εν λόγω αγορά, και οι προοπτικές ανάπτυξής της.
• Προσδιορίζονται οι προοπτικές της επιχείρησης για καθιέρωση στην τοπική αγορά και το μερίδιο της στην αγορά αυτή.
Δεν υποτιμάμε ποτέ τους ανταγωνιστές. Δεν ξεχνάμε πως αυτοί έχουν ήδη ένα εν δυνάμει πελατολόγιο που στόχος μας είναι να το προσεγγίσουμε προς την επιχείρησή μας.
4) Επιλογή, προσδιορισμός και υλοποίηση στρατηγικής
Αναλύουμε τη στρατηγική της επιχείρησης και των προϊόντων ή των υπηρεσιών μας. Γιατί η πελατειακή μας βάση να έρθει στο δικιά μας επιχείρηση και να μην πάει στου ανταγωνιστή μας; Ποιοι είναι οι καλύτεροι τρόποι να προωθήσουμε την επιχείρησή μας; Τι προϊόντα ή υπηρεσίες  θα προσφέρουμε και πως; Ποια είναι η ενδεδειγμένη τιμολογιακή πολιτική; Θα έχουμε και άλλα προϊόντα ή υπηρεσίες εκτός από τα βασικά; Ποιοι θα είναι οι προμηθευτές μας και πως μπορούν να μας στηρίξουν;
Κατανοούμε τη συνολική κατάσταση της αγοράς σε σχέση με τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχουμε και δημιουργούμε εναλλακτικές στρατηγικές στην κατάδειξη των κριτηρίων επιλογής των τελικών προτάσεων.
Τέλος μπορεί να υπάρχει ένα σχέδιο δράσης (action plan) που θα αναφέρει ημερομηνίες, ενέργειες και προθεσμίες. Χρησιμοποιούμε σχεδιαγράμματα με κάποιες επεξηγήσεις ώστε να είναι ευανάγνωστο, και να δίνει συνολική εικόνα του πως πρέπει να εξελιχθούν οι ενέργειες.
5) Διοικητικό πλάνο – Ανθρώπινοι πόροι
Περιγράφουμε το ανθρώπινο δυναμικό και την κατανομή του ανά αρμοδιότητα και θέση στην διοικητική ιεραρχία. Πόσο προσωπικό θα έχουμε; Θα συμμετέχει ο επιχειρηματίας ενεργά στην επιχείρηση; Τι ρόλο θα έχει; Ποιος θα κάνει τι; Γενικότερα, αναλύεται το όφελος της δομής και του καταμερισμού των εργασιών, ακόμα και στο προσωπικό επίπεδο των ατόμων του προσωπικού. Η διοίκηση βάζει τις βάσεις για την επιτυχία της επιχείρησης. Οι άνθρωποι, τα μηχανήματα και οι διάφορες λειτουργίες της επιχείρησης χρειάζονται συντονισμό, εκπαίδευση, και οργάνωση στο χώρο και στο χρόνο (time and space management). Η προνοητικότητα είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα για ένα σωστά δομημένο διοικητικό πλάνο.
6) Ανάλυση της επένδυσης
Παρουσιάζουμε την επένδυση και την τεκμηριώνουμε με τεχνικά στοιχεία. Απαντάμε σε ερωτήματα όπως:
• Ποια η σκοπιμότητα της επένδυσης;
• Ποιες οι ανάγκες για θέσεις εργασίας;
• Απαιτούνται αλλαγές στο χώρο της επιχείρησης; Πως θα διαμορφωθεί;
• Χρειάζεται εξοπλισμός;
• Ποιες είναι οι απαιτούμενες δαπάνες;
• Υπάρχουν απρόβλεπτα κόστη;
• Τι όρους βάζουν οι διοικητικές, οικονομικές ή και υγειονομικές αρχές;
• Πως θα χρηματοδοτηθεί η επένδυση; Αρκούν τα διαθέσιμα κεφάλαια; Απαιτείται εξεύρεση εξωτερικής χρηματοδότησης;
• Ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του σχεδίου , και ποιο της εξόφλησης και απόσβεσης των δαπανών;
7) Προοπτικές βιωσιμότητας και κερδοφορίας. Προβλεπόμενα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης για την επόμενη τριετία.
Παρουσιάζουμε τις προβλέψεις βιωσιμότητας (λογαριασμός εκμετάλλευσης και ροές κεφαλαίων), για τα 3 πρώτα χρόνια λειτουργίας του εστιατορίου μετά την σύσταση του σχεδίου. Εξετάζουμε τη συνολική βιωσιμότητα για το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας που προκύπτει. Διαχωρίζουμε και αξιολογούμε τα αποτελέσματα της νέας επένδυσης και υπολογίζεται ο εσωτερικός συντελεστής απόδοσης (IRR) του επενδυτικού σχεδίου επί του συνόλου των επενδυόμενων κεφαλαίων.
Υπολογίζουμε τις ταμειακές ροές (θετικές ή αρνητικές) που δημιουργούνται στην επιχείρηση.
Σε όλες τις περιπτώσεις αναφέρονται αναλυτικά και τεκμηριώνονται οι παραδοχές στις οποίες βασίζονται οι παραπάνω προβλέψεις και υπολογισμοί.
Περιλαμβάνονται ισολογισμοί, αναλύσεις χρηματοροών, καταστάσεις αποτελεσμάτων χρήσης, και break-even analysis.
8) Δυνατότητες Χρηματοδότησης
Παρουσιάζουμε αναλυτικά τις δυνατότητες που έχει η επιχείρηση να λάβει εξωτερική χρηματοδότηση και παρατίθενται αναλυτικά οι πιθανοί φορείς χρηματοδότησης, όπως τράπεζες, επιχορηγήσεις, venture capitals, business angels, κλπ.