Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

Πτωτικά οι online αγορές το α' τρίμηνο του 2016

Μείωση παρουσίασαν οι ηλεκτρονικές αγορές στο α’ τρίμηνο του 2016 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας της ΕΛΣΤΑΤ.
Συγκεκριμένα, 3 στα 10 άτομα (32,8%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που έχουν οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο έκαναν κατά το Α΄ τρίμηνο του 2016 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου.
Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2015, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές παρουσίασε μείωση 3,0%.
Την τελευταία πενταετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν, το Α΄ τρίμηνο κάθε έτους, αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου παρουσιάζει αύξηση 39,0%, ενώ ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης ανέρχεται στο 7,0%. Το ποσοστό για όσους δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου καταγράφει μείωση 23,2%.
Ανά γεωγραφική περιοχή
Σύμφωνα με την έρευνα, το 2016 παρατηρούνται μειώσεις σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, σε σχέση με το 2015, ενώ η μεγαλύτερη μείωση στις ηλεκτρονικές αγορές καταγράφεται στην περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας (-9,0%).

Ποιά προϊόντα - υπηρεσίες αγοράστηκαν

Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν περισσότερο από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση, κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2015  Μαρτίου 2016, παρουσιάζονται στο γράφημα που ακολουθεί, με φθίνουσα σειρά ποσοστών:
Σε σχέση με το 2015, αύξηση καταγράφεται για τα πρώτα επτά από τα παραπάνω είδη και υπηρεσίες, με μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται στην αγορά φαρμάκων(+29,9%) και σε αυτήν των υπηρεσιών διαμονής σε κατάλυμα(+26,6%).
Για την αγορά εξαρτημάτων και περιφερειακού εξοπλισμού (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων καταγράφεται μείωση 20,7% και 15,5%, αντίστοιχα.
Προτίμηση στις ελληνικές επιχειρήσεις
Το 85,0% των καταναλωτών επιλέγει να κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό που σε σχέση με το 2015 παρουσιάζει αύξηση 13,0%. Το 28,0% κάνει ηλεκτρονικές αγορές από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 12,8% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών ανέρχεται στο 1,7%.
Συνολικά 1 έως 2 αγορές/παραγγελίες ειδών μέσω του διαδικτύου πραγματοποίησε 1 στους 2 (51,7%), ηλικίας 16 - 74 ετών, που το Α΄ τρίμηνο του 2016 πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές και, αντίστοιχα, 1 στους 2 (50,6%) πλήρωσε αντίτιμο έως 99 ευρώ για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που αγόρασε/παρήγγειλε.
Προβλήματα
Ποσοστό 13,5% όσων πραγματοποίησαν αγορές ή παραγγελίες μέσω διαδικτύου, κατά την χρονική περίοδο Απριλίου 2015 – Μαρτίου 2016, αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα. Τα προβλήματα που αναφέρθηκαν περισσότερο παρουσιάζονται στο γράφημα ακολούθως:
Πηγές πληροφοριών
Λόγω της πληθώρας των πληροφοριών που υπάρχει στο διαδίκτυο οι καταναλωτές πριν προβούν στην αγορά / παραγγελία των προϊόντων / υπηρεσιών αναζητούν πληροφορίες οι οποίες προέρχονται από συγκεκριμένες πηγές, όπως:
·   η ιστοσελίδα του πωλητή, του παραγωγού ή του παρόχου της υπηρεσίας,
·   η σύγκριση των χαρακτηριστικών ή των τιμών των προϊόντων (σε ιστοσελίδες ή εφαρμογές) και
·   οι κριτικές όσων αναρτούν πληροφορίες για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σε ιστοσελίδες ή blogs.
Βαθμός ανησυχίας
Σύμφωνα με την έρευνα, περίπου 7 στους 10 (65,0%) από όσους χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, ανησυχούν για το ότι οι online δραστηριότητές τους καταγράφονται και μετά χρησιμοποιούνται για την αποστολή διαφημίσεων για θέματα που τους ενδιαφέρουν.
Ωστόσο, μόνο 1 στους 3 (33,7%), από όσους ανησυχούν για την καταγραφή των online δραστηριοτήτων τους στο διαδίκτυο, αρνήθηκαν να χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά τους
Από όσους δηλώνουν ενημερωμένοι για τα cookies, 4 στους 10 (39,1%) έχουν τροποποιήσει τις παραμέτρους των προγραμμάτων πλοήγησης στο διαδίκτυο, προκειμένου να αποφύγουν ή να περιορίσουν την είσοδο των cookies στον υπολογιστή τους, και 3 στους 10 (33,9%) χρησιμοποιούν αντιανιχνευτικά (anti-tracking) προγράμματα για να περιορίσουν τη δυνατότητα ανίχνευσης των δραστηριοτήτων τους στο διαδίκτυο.
eBanking
Η πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών (ενημέρωση για λογαριασμό, μεταφορά, πληρωμή λογαριασμών κλπ.), μέσω διαδικτύου είναι δραστηριότητα η οποία πραγματοποιείται από το 27,7% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά το Α’ τρίμηνο του 2016 και η οποία καταγράφει τα τελευταία χρόνια αύξηση (+33,2% σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2015).
Με την έρευνα καταγράφεται, επίσης, η πραγματοποίηση χρηματοοικονομικών δραστηριοτήτων μέσω διαδικτύου, οι οποίες περιλαμβάνουν:
1. Αγορά ή πώληση μετοχών, ομολόγων, κεφαλαίων ή άλλων επενδυτικών προϊόντων.
2. Αγορά ασφαλιστηρίων συμβολαίων ή ανανέωση υπαρχόντων ασφαλιστηρίων κάθε είδους, όπως, για παράδειγμα, η ταξιδιωτική ασφάλεια που πληρώνεται μαζί με την αγορά αεροπορικού εισιτηρίου.
3. Λήψη δανείων και ρύθμιση οφειλών σε οποιαδήποτε τράπεζα ή άλλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.

Τα ποσοστά των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν τις παραπάνω χρηματοοικονομικές δραστηριότητες είναι 0,5%, 3,7% και 1,6%, αντίστοιχα.