Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2018

ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ

ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ
Η αγορά διακρίνεται σε:
Αγορά πλήρους ή τέλειου ανταγωνισμού, με κύρια χαρακτηριστικά τα εξής:
     το προϊόν είναι ομοιογενές,
     υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις και αγοραστές οι οποίοι έχουν πλήρη γνώση των συνθηκών της αγοράς,
     οι επιχειρήσεις μπορούν εύκολα να μπουν και να βγουν από την αγορά,
     οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να ελέγξουν τις τιμές των προϊόντων, οι οποίες διαμορφώνονται από την προσφορά και τη ζήτηση.
Παραδείγματα: αγροτικά προϊόντα, πολύτιμα μέταλλα, μετοχές μεγάλων εταιρειών.
Μονοπώλιο, με κύριο χαρακτηριστικό:
     όταν σε έναν κλάδο παραγωγής υπάρχει μόνο μία επιχείρηση που παράγει και προσφέρει ένα προϊόν σε πολλούς αγοραστές.
 Παράδειγμα η επιχείρηση κοινής ωφέλειας ΕΥΔΑΠ.
Ολιγοπώλιο, με κύριο χαρακτηριστικό:
     όταν σε έναν κλάδο υπάρχουν λίγες επιχειρήσεις που παράγουν και προσφέρουν ομοιογενή ή ελάχιστα διαφοροποιημένα προϊόντα σε πολλούς αγοραστές.
Παράδειγμα η αγορά των τσιμέντων.
Μονοπωλιακό ανταγωνισμό, με κύρια χαρακτηριστικά:
     υπάρχουν  σε ένα κλάδο πολλές επιχειρήσεις,
     οι επιχειρήσεις προσφέρουν ελαφρά διαφοροποιημένα προϊόντα σε πολλούς αγοραστές,
     ο ανταγωνισμός που προκύπτει δεν αφορά μόνον την τιμή του προϊόντος αλλά και άλλα στοιχεία, όπου το μάρκετινγκ μπορεί να φανεί χρήσιμο, όπως είναι η ποιότητα του προϊόντος, η προσφερόμενη εξυπηρέτηση κλπ.
Παράδειγμα αποτελούν τα καταστήματα ένδυσης, εστιατόρια, πρατήρια βενζίνης, φροντιστήρια, ξενοδοχεία, κομμωτήρια, καφενεία, καθαριστήρια.
Μονοψώνιο, Χαρακτηριστικό γνώρισμα:
     είναι μια μορφή αγοράς που δημιουργείται όταν υπάρχει μόνο ένας αγοραστής.
Παράδειγμα παραγωγή εξειδικευμένων προϊόντων για τη ΔΕΗ, η οποία όμως είναι και ο μοναδικός πελάτης των επιχειρήσεων που τα παράγουν.