Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016

Οι βασικοί κανόνες και παράμετροι έναρξης μιας νέας επιχείρησης

Οι βασικοί κανόνες και παράμετροι έναρξης μιας νέας επιχείρησης
Το επιχειρείν και η έναρξη μιας νέας επιχείρησης στην Ελλάδα είναι μια ενέργεια μια δράση με μεγάλο ρίσκο. Η ανάγκη μεγάλου μέρους των ανθρώπων να είναι «κύριοι του εαυτού τους» έχει οξυνθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της αυξανόμενης απογοήτευσης από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα μισθωτής εργασίας. Το επιχειρείν μπορεί να ωφελήσει περισσότερο τον ιδιώτη στην οικονομική του κατάσταση αρκεί γίνουν οι σωστές ενέργειες και να τεθούν οι σωστές βάσεις. Μπορεί κανείς να επιχειρήσει επιτυχώς ανεξαρτήτως περιβάλλοντος. Με ελάχιστες εξαιρέσεις ακόμη και οι μεγαλύτερες και ποιο πετυχημένες σήμερα επιχειρήσεις ξεκίνησαν σαν μονοπρόσωπες ή σαν συνεταιρισμοί μιας χούφτας ανθρώπων με πολύ μικρό κεφάλαιο. Το να γίνεις γρήγορα πλούσιος είναι η εξαίρεση της εξαίρεσης συνεπώς το επιχειρείν μοιάζει περισσότερο με έναν μαραθώνιο παρά με μια κούρσα 100 μέτρων. Το να επιτύχεις δεν είναι ανάλογο του πόσο «σκληρά δουλεύεις» άλλα το πόσο καλό και χρήσιμο είναι αυτό που παράγεις η προσφέρεις.
Αυτό που πραγματικά έχει σημασία στο επιχειρείν είναι τέσσερις βασικοί κανόνες(εξαιρουμένης της χρηματοδότησης):
1.Να υπάρχει πραγματική κοινωνική ανάγκη (market gap) πίσω από το προϊόν ή την υπηρεσία που παρέχεις (σουβλατζίδικα καφέ και μαγαζιά ρούχων δεν υπάγονται) στην αγορά που έχεις σαν στόχο.
2.Το να υπάρχει σταθερό δίκτυο προώθησης (route to market) αυτού που παράγεις στις αγορές που το χρειάζονται.
3.Να έχεις επίγνωση των επισφαλειών σου σε όλα τα επίπεδα (business risk), από την αστάθεια του φορολογικού συστήματος… μέχρι το πως ο καιρός μπορεί να επηρεάσει τα αποτελέσματα της επιχείρησής σου. Εδώ είναι το σημείο, όπου πολιτικές καθίστανται αδιάφορες στην ουσία. Δείτε το προηγούμενο μου άρθρο σε σχέση με την επισφάλεια.
4.Να έχεις πρόσβαση στις πληροφορίες που χρειάζεσαι για να πάρεις αποφάσεις η να έχεις κάποιους να σε συμβουλεύσουν ή αλλιώς πρόσβαση στην συσσωρευμένη γνώση ενός επιχειρηματικού αντικειμένου μέσα στο κοινωνικό σου περιβάλλον.
Ο ιδιώτης-επιχειρηματίας θα πρέπει να απαντήσει ορισμένα ερωτήματα πριν λάβει την απόφαση έναρξης νέας επιχείρησης.
-Γιατί επιθυμεί δική του επιχείρηση;
-Μπορεί να γίνει επιχειρηματίας;
-Είναι η κατάλληλη στιγμή;
-Πόσα χρήματα απαιτούνται;
-Που θα βρεθεί το αρχικό κεφάλαιο;
-Ποιους άλλους ανθρώπους θα χρειαστεί;
Οι βασικές παράμετροι που πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του ο ιδιώτης- επιχειρηματίας είναι:
1. Προϊόν/Υπηρεσία
Ερευνείστε ποια προϊόντα στερείται η περιοχή που ενδιαφέρεστε να κάνετε το ξεκίνημα. Η διερεύνηση των λεγόμενων «κενών στην αγορά». Στοχεύστε στην ικανοποίηση των επιθυμιών των νέων πελατών σας παρατηρώντας προσεκτικά και ερευνώντας τις ανάγκες τους. Δράστε δημιουργικά και σκεφτείτε με φαντασία το προϊόν/υπηρεσία που θα προωθήσετε ανακαλύψτε τι στερείται η αγορά. Μετά την έρευνα αγοράς αποφασίστε για το προϊόν-υπηρεσία που θα προωθήσετε για πώληση στους νέους πελάτες σας
2. Γεωγραφική περιοχή
Η έναρξη της επιχείρησης σας θα πρέπει να γίνει σε τοποθεσία όπου κατοικεί ή δραστηριοποιείται το καταναλωτικό κοινό που στοχεύετε και όπου το προϊόν-υπηρεσία είναι αναγκαία επιθυμητό να υπάρχει. Όταν πρόκειται για λιανοεμπορική επιχείρηση ή παροχή καταναλωτικών υπηρεσιών, πρέπει να ερευνήσετε πιο συγκεκριμένα την τοποθεσία και να εγκαταστήσετε την επιχείρηση σε σημείο όπου υπάρχουν κοντά σχολεία, νοσοκομεία, οδικοί άξονες, αεροδρόμια/λιμάνια, εμπορικά κέντρα ή πληθυσμός με κινητικότητα/αγορά. Επιπλέον η εγκατάσταση της επιχείρησης σας πρέπει να γίνει κοντά στους ανταγωνιστές σας για να μπορείτε να επωφεληθείτε από τις δικές τους προσπάθειες προώθησης των προϊόντων-υπηρεσιών τους. Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην εγκληματικότητα της περιοχής καθώς και στην πρόσβαση σε έμπειρο και ειδικευμένο προσωπικό (εξειδίκευση προσόντων, πώλησης, κ.τ.λ.).
3. Ανταγωνισμός
Ερευνείστε και αξιολογείστε πόσο ισχυρός είναι ο ανταγωνισμός και τι προσφέρει στους πελάτες που στοχεύει. Στη συνέχεια, ορίστε συγκεκριμένα τον ανταγωνισμό σας, ποιο θα είναι το δικό σας συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων. Τι σας διαφοροποιεί από τους άλλους το οποίο συμφέρει τον πελάτη; Δημιουργείστε προσφορές γνωριμίας, εκμεταλλευτείτε σωστά το marketing ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες, επιθυμίες, απόψεις και πεποιθήσεις του κοινού. Αν στοχεύετε σε νεανικές ηλικίες 16-35 δώστε ιδιαίτερη σημασία στο διαδίκτυο και στις διαφημίσεις εντός ιστοσελίδων συναφούς αντικειμένου. Δημιουργείστε ελκυστικά πακέτα και προσφορές εφόσον απευθύνεστε σε ηλικιακές ομάδες που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση.
4. Επιχειρηματικό πλάνο
Δημιουργήστε ένα ρεαλιστικό business plan μέσα στο οποίο θα εμπεριέχονται τα έξοδα για τη λειτουργία της και τα αναμενόμενα έσοδα του πρώτου καιρού. Παρουσιάστε το προϊόν-υπηρεσία τους στόχους και τους σκοπούς της επιχείρησης σας. Την ομάδα-προσωπικό της επιχείρησης με τις ιδιαίτερες δεξιοτεχνίες τους. Την χρηματοδότηση, τον ανταγωνισμό, και την μελλοντική εξέλιξη της επιχείρηση σας.  Ένα πλήρες επιχειρηματικό πλάνο πρέπει να περιέχει τα εξής στοιχεία:
  • Συνοπτική παρουσίαση. Συντάσσεται τελευταία εκ των παρακάτω και παρουσιάζει περιεκτικά την επιχειρηματική ιδέα αλλά κυρίως τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης που θα την καταστήσουν επιτυχημένη στην ανταγωνιστική αγορά.
  • Προϊόν. Τι θα πουλάτε; Περιγράψτε το. Ωστόσο, αποφύγετε να δημιουργήσετε μια περιγραφή/εγχειρίδιο οδηγιών για τους εργαζόμενους καθώς η υπερβολική λεπτομέρεια θα έχει αρνητικό αντίκτυπο για τους εξωτερικούς αποδέκτες του πλάνου.
  • Marketing. Ποιο κοινό στοχεύετε και ποια ανάγκη τους ικανοποιείτε; Είναι αναγκαίο προϊόν; Ποια αντιστοιχία κοινού – προϊόντος θα ακολουθήσετε (οριζόντια- κάθετη); Πώς σκοπεύετε να εισέλθετε στην αγορά; Ποια θα είναι τα κανάλια διανομής; Τι επικοινωνιακή στρατηγική θα ακολουθήσετε (προώθηση, δημόσιες σχέσεις, έντυπο υλικό, διαφήμιση). Συμπεριλάβατε μεγέθη και αριθμούς για να υπάρχει πλήρης εικόνα.
  • Επιχειρηματικό μοντέλο. Από πού θα προέρχονται τα χρήματα, ποιος θα σας πληρώνει, πόσο και πόσο συχνά.
  • Ομάδα. Παρουσιάστε την ομάδα και τους συμβούλους της επιχείρησης σας. Σημασία δεν έχει μόνο η καλή επιχειρηματική ιδέα αλλά και οι χαρισματικοί managers για να τη φέρουν εις πέρας. Τονίστε την προϋπηρεσία και τις επιτυχίες τους στο τομέα που θα δραστηριοποιηθείτε. Επίσης, καταγράψτε τον κορμό της επιχείρησης (ιδιοκτήτες-μέτοχοι-Δ.Σ) καθώς και τη νομική δομή της επιχείρησης.
  • Ανταγωνισμός. Ορίστε τον ανταγωνισμό σας και γιατί μπορεί να σας κερδίσει. Υπολογίστε το μερίδιο της αγοράς που μπορείτε να καταλάβετε και πόσο καιρό θα παραμένει διαθέσιμο, αξιολογείστε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της δικής σας επιχείρησης καθώς και των ανταγωνιστών.
  • Χρηματοδότηση. Πόσα χρήματα διαθέτετε; Πόσα ακόμα χρειάζεστε; Πώς θα τα χρησιμοποιήσετε; Είναι ελπιδοφόρα η επένδυση αυτών των χρημάτων; Καταστήστε ένα 5ετές σχέδιο αναγκών χρηματοδότησης και τη χρήση τους καθώς και ένα αόριστο μακροπρόθεσμο σχέδιο επίτευξης στόχων.
  • Διαχείριση. Περιγράψτε πως θα παραδώσετε το προϊόν σας, τι προβλήματα μπορεί να συναντήσετε και πως θα τα διαχειριστείτε.
  • Μέγεθος. Εξηγήστε πόσο στοχεύετε να αναπτυχθεί η επιχείρηση που σχεδιάζετε.
  • Εξέλιξη. Αν ήδη έχετε ξεκινήσει την επιχείρηση σας περιγράψτε τη μέχρι τώρα πρόοδο και τους επόμενους στόχους ανάπτυξης.
5. Χρηματοδότηση
Διερευνείστε τις πηγές και τους τρόπους χρηματοδότησης. Αν δεν έχετε κάποιο διαθέσιμο κεφάλαιο, μπορείτε να δημιουργήσετε συνεργασία με κάποιον/ους εταίρο/ους. Επίσης, θα άξιζε, παρά τις αντιξοότητες να ερευνήσετε και τις κρατικές επιχορηγήσεις. Τέλος, θα μπορούσατε να καταφύγετε στο “crowd-funding” μια νέα και δημοφιλή μέθοδο συγκέντρωσης κεφαλαίου μέσω ιστοσελίδων (Indiegogo, Kickstarter), όπου απλοί άνθρωποι επενδύουν κάποια ποσά σε επιχειρηματικές ιδέες με αντάλλαγμα συμβολικά πράγματα. Αυτή η μέθοδος δίνει μια μικρή ώθηση σε νέες, καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες, οι οποίες μπορούν δυνητικά να προσελκύσουν μεγάλο επιχειρηματικό κεφάλαιο σε περίπτωση επιτυχίας.
Όποια και να είναι η επιχειρηματική ιδέα που σχεδιάζετε να υλοποιήσετε, όπως σε κάθε νέο ξεκίνημα, έτσι και στην επιχείρηση σας ο δρόμος θα είναι μακρύς και ανηφορικός. Η επιμονή, η υπομονή και η πίστη σας στην επιχειρηματική προσπάθεια που ξεκινήσατε να κάνετε  σίγουρα θα σας ανταμείψει με την επιτυχία σας!